pátek 2. ledna 2009

Arte y Pureza (CZ-ES)

Čím více čtu v knihách, časopisech, na internetu...atd. o rozborech či popisech zpěvu, ať už se jedná o jednotlivé styly, o jejich dělení, nebo o zpěv z té či oné zóny, tím více si říkám, že nejlepším způsobem „studia“ flamenka je prostě poslech a zase jen poslech. A myslím si tedy, že užitečnější je uvádět konkrétní příklady.

Když nepočítám rekompilace starších alb, tak „nových“ cédéček jako je zpěváka přezdívaného El Funi, vychází v posledních letech ve srovnání s ostatním výběrem skutečně poskrovnu. O to více se z nich stávají „poklady“ v současném flamenku...Nebo alespoň mými určitě.

Jak říká například o etapách flamenka José María v rozhovoru: „Nemohu říci, že by jedna byla lepší nebo horší než ta druhá...“, ano, v každé epoše bylo totiž vždy něco dobrého a něco špatného. A je jasné, že tohle platí i dnes. Jsou zde dobří zpěváci i ti horší, je zde hodnotná diskografie i ta méně kvalitní...A zpěvák cikánského původu Miguel el Funi (*5.2.1939) patří určitě k tomu dobrému, co v této epoše je. Miguel el Funi je živou legendou a jedním z posledních aktivních reprezentantů zlaté éry flamenka.

Z jedné strany jsem slyšela o tom, jak sami zpěváci chtějí dělat alba spíše s moderním než s tradičním flamenkem, a z druhé zase, že kolikrát jsou bohužel „nuceni“ poslouchat producenty, jelikož disky s moderním flamenkem jdou samozřejmě více na odbyt.

Jsem moc ráda, že Miguel el Funi zůstal takovým, jakým vždy byl, a nenechal se ani na své poslední diskografické tvorbě nikým a ničím ovlivnit. A tak jeho relativně stále nové album "Aires gitanos", vydané v roce 2007, mohu doporučit i jako skvělý příklad zpěvu charakteristického pro oblast Lebriji a Utrery, a také pro legendární klan Los Pinini, ze kterého pochází. A jako příklad „Arte y Pureza“; disku plném umění a tradice, na kterém zajisté nechybí cantes jako Martinete, Seguiriya, Soleá či Bulerías, ani styly osobní. Když se poslouchá nějaké flamenkové album, měl by se brát na vědomí také věk zpěváků. El Funimu bylo již 68 let, když toto album nahrával. Většinu textů si složil sám El Funi. Balení obsahuje i krátké dvd s rozhovorem, zpěvem a se záběry po městech Lebrija a Utrera.

-----------------------------------------------------------

Leyendo siempre más en los libros, revistas, en internet... sobre los análisis o descripciones del cante, se trate de los estilos singulares o su división, que del cante de esa o de otra zona, siempre me digo que el modo mejor del „estudio“ del flamenco es simplemente solo y exclusivamente su audición. Y por eso pienso que más útil es dar los ejemplos concretos.

Sin contar las recopilaciones de discos más viejos, los discos „nuevos“ del tipo como los del cantaor apodado El Funi, se publican en los ultimos años, en comparación con otros en mercado, de verdad escasamente. Y por eso más se convierten en los „tesoros“ en flamenco actual....O, al menos, en mis tesoros ciertamente.

Como por ejemplo dice sobre las épocas del flamenco José María Velázquez-Gaztelu en la entrevista: „No se puede decir que una sea mejor ni peor que otra....“ sí, porque en cada época siempre encontramos algo bueno y algo menos bueno. Y hay claro, que esto vale también en la actualidad. Hay aquí buenos cantaores y también menos buenos, hay aquí la discografía de mucha calidad y también esa de menor calidad... Y el cantaor gitano Miguel el Funi (*5.2.1939) de seguro partenece a lo bueno que hay en esta época. Miguel el Funi es una leyenda viva y uno de los últimos activos representantes de la „época dorada“ del flamenco.

A un lado he oído sobre lo que los mismos cantaores quieren hacer los discos con el flamenco más moderno que con el tradicional, y a otro lado, que son „obligados“, desgraciadamente, escuchar a sus productores, porque naturalmente los discos de flamenco moderno se venden mejor.

Estoy muy contenta de que Miguel el Funi haya permanecido así como era siempre, y que no se haya dejado ni en su última grabación influir de nada y de nadie. Y así, relativamente siempre nuevo su disco „Aires gitanos“, grabado en año 2007, lo puedo recomendar también como un magnífico ejemplo del cante característico de la zona de Lebrija y Utrera, y además para la legendaria familia de „Los Pinini“, de la cual desciende. Y como un ejemplo de „arte y pureza“; el disco lleno del arte y de la tradición, en el cual encontramos los cantes básicos como el Martinete, la Seguiriya, la Soleá y las Bulerías... Cuando se escucha un disco flamenco se debería tomar en cuenta también la edad de un cantaor. El Funi tenía ya 68 años, cuando lo grabó. La mayor parte de los textos la he compuesto el mismo El Funi. El pack contiene también un dvd breve con la entrevista, con el cante y imagenes de las cuidades de Lebrija y Utrera.



Muestras aquí/Ukázky zde:

Cuándo

(pozn. Bulerías Cuplé, Bulerías 2, Cantiñas del Pinini)

Žádné komentáře:

NetAgent