
PASTORA MARÍA PAVÓN CRUZ, neboli LA NIÑA DE LOS PEINES, se narodila 10. února 1890 v Seville, v ulici Butrón č.19. Nejvýznamnější ženský hlas v historii flamenka. Jeden z mála hlasů, který dosáhl jednomyslného uznání celého flamenkového světa.


Brzy se stala objektem malířů, nejprve Ignacia Zuloagy, poté i Julia Romero de Torres, a roku 1903 ji na několik let angažovali do slavné taverny La Primera de Jerez.

Její vzestup byl ohromující. Interpretovala všechny cantes a téměř všechny s naprostou dokonalostí. V roce 1910 začala nahrávat první alba. Na počátku této dekády již byla tiskem vyhlášena jako „Reina del cante andaluz“. Pastora nejen zpívala, ale také tančila. Na jevišti obvykle střídala zpěv s tancem.

Cestovala po celém Španělsku a jeviště sdílela s nejslavnějšími flamenkovými osobnostmi oné epochy. Z jejího množství uměleckých úspěchů stojí za zmínku například spolupráce na vystoupení Manolo Caracola Luces de España nebo Las calles de Cádiz.

Po delším čase odmlky se Pastora Pavón znovu objevila v roce 1946, a to na jedné fiestě organizované Juanitou Reina. Na jeviště se vrátila až roku 1949 s vystoupením España y su cantaora, ve kterém účinkovala po boku svého manžela Pepeho Pinto. Tímto svým vystoupením se však navždy rozloučila a v roce 1950 uskutečnila své poslední nahrávky.

Následovala těžká léta: roku 1952 ji zasáhla smrt bratra Tomase a o sedm let později také bratra Artura. A léta uznání: roku 1961 jí věnovali homenaje nacional v Córdobě, kterého se kromě mnoha intelektuálů zúčastnili také velcí umělci jako Antonio Mairena či Juan Talega; v roce 1964 předsedala prvnímu flamenkovému univerzitnímu týdnu v Seville; v roce 1968 byla odhalena její bronzová bysta v Alameda de Hércules, jejíž autorem byl José Illanes.


Zpěvák Aurelio de Cádiz zcela jasně vyjádřil virtuální převahu této zpěvačky: "Brzy nechala zapomenout na zpěváky tehdejší epochy a zůstala sama, rozdělujíc si triumfy jen s Antoniem Chacónem a Manuelem Torre. Stejný případ v ženském zpěvu nebyl znám."
Jen letmý přehled pěveckých stylů, ve kterých tato žena zářila, nám říká, že byla skutečně univerzální zpěvačkou, jednou z nejvíce všestranných v celé historii. Nepřekonatelnou byla v tangos, jak pro jejich množství, tak pro kvalitu, neboť je zpívala s mimořádnou vnitřní sílou a hloubkou.

Na význam Pastory Pavón v historii flamenka se nemůže pohlížet jen z jednoho hlediska. Vzhledem k důležitosti tohoto fenoménu flamenkové kultury je nezbytné o ní hovořit z různých úhlů či aspektů jako jsou například její profesionální dráha, způsob učení, jež předvedla, místní i osobní vlivy na styly, které rozvinula, zvukové a technické kvality zpěvu, její encyklopedický přehled a stylizace, a v neposlední řadě její role coby ženské a cikánské postavy ve flamenkovém světě.

Zanechala po sobě velmi rozsáhlou diskografii, která by se dala považovat za jistou encyklopedii flamenkového zpěvu. Alba Pastory Pavón jsou více než jen sbírkami písní. Jsou především význačnou součástí andaluského, španělského a světového dědictví. V roce 1999 Consejería de Cultura de la Junta de Andalucía prohlásila její zvukové nahrávky za „Bien de Interés Cultural“. Při příležitosti výročí této události a zároveň 40 výročí jejího úmrtí byly nahrávky v letošním roce znovu vydány v podobě kolekce třinácti alb.
Muestras/Ukázky:
Niña de los Peines - Bulerías
Niña de los Peines - Petenera
Niña de los Peines - Bambera
Niña de los Peines - Garrotín
Niña de los Peines - Farruca
Niña de los Peines - Tangos
Výběr z diskografie:









Fotografie Pastory Pavón
1 komentář:
Impresionante el trabajo de documentación, el buen gusto con que está diseñada la página y el amor que observo en el tratamiento de la figura de Pastora Pavón, la más grande cantaora flamenca de la historia.
Felicidades, Lenka.
Okomentovat