Flamenkoví experti se shodují na tom, že Soleá je jedním ze základních flamenkových stylů.

Většina z nich pak považuje Soleá za královnu flamenkového zpěvu (Reina del Cante); někteří konkrétněji "jen" za královnu cikánského flamenkového zpěvu (Reina del Cante gitano), jelikož Soleá patří ke stylům, které jsou čistě cikánského původu.
Mnozí odborníci také označují Soleá spolu s Seguiriya za hlavní pilíře flamenka.
Soleá (Soleares v mn.č.) se zrodila na počátku devatenáctého století. A například jeden z teoretiků, J.M.Gamboa, se domnívá, že se Soleá narodila v Cádizu, prošla přes Jerez a rozvinula se a začla vzkvétat v sevillské Trianě. K jeho domněnce se přiklání i řada dalších teoretiků.
Někteří také vidí její původ v jednom z cantes festeros, určených k tanci, a to v jaleos. Předpokládají, že postupem času zpěváci tento styl zpomalovali, až tímto způsobem začal dosahovat jisté pěvecké kategorie a stával se nezávislým na tanci...
Soleá se skládá ze strof o třech nebo čtyřech osmislabičných verších, které se mohou a nemusí rýmovat; interpretuje se ve dvanáctidobém compásu; po stylistické a hudební stránce je velice mnohotvárná, rozmanitá a proměnlivá.
Klíčovými geografickými místy, kde se zrodila Soleá s různými odstíny či zabarvením, jsou Cádiz, Jerez de la Frontera, Triana, Alcalá de Guadaira, Utrera, Lebrija a Córdoba. Z jejich tvůrců a prvních interpretů vynikali především La Andonda, Ramón El Oltero, Joaquín el de la Paula, Merced la Serneta, Enrique el Mellizo, Paquirri el Guanté, Frijones nebo Joaniquí...aj.
Los buenos aficionados, ať už to jsou teoretici, kritici, jiní experti nebo jen laici, si cante por Soleá a por Seguiriya velice považují, a zpěváky, kteří tyto cantes mistrovsky ovládají, vysoce cení, uznávají a respektují.
Pokud jde o jiné styly, zatím jsem se nikde nedočetla, že by některý jejich interpret stál sám až na samotném vrcholu. Soleá má však v historii flamenka mezi zpěvačkami i svou královnu: Fernanda de Utrera neboli Reina de la Soleá.
Někde se můžete dokonce i dočíst, že byla nejlepší představitelkou cante por Soleá všech dob. Což se na jednu stranu dnes nedá posuzovat, když neexistují nahrávky úplně všech umělců. Na druhou stranu je však velice pravděpodobné i logické, že mohla být její královnou v celé historii, jelikož úroveň techniky flamenkového zpěvu se značně zvýšila právě až ve dvacátém století.
Ze zpěváků exceloval v cante por Soleá zejména Perrate de Utrera, taktéž mnohými nazýván Rey de la Soleá.
Mnozí odborníci také označují Soleá spolu s Seguiriya za hlavní pilíře flamenka.
Soleá (Soleares v mn.č.) se zrodila na počátku devatenáctého století. A například jeden z teoretiků, J.M.Gamboa, se domnívá, že se Soleá narodila v Cádizu, prošla přes Jerez a rozvinula se a začla vzkvétat v sevillské Trianě. K jeho domněnce se přiklání i řada dalších teoretiků.
Někteří také vidí její původ v jednom z cantes festeros, určených k tanci, a to v jaleos. Předpokládají, že postupem času zpěváci tento styl zpomalovali, až tímto způsobem začal dosahovat jisté pěvecké kategorie a stával se nezávislým na tanci...

Klíčovými geografickými místy, kde se zrodila Soleá s různými odstíny či zabarvením, jsou Cádiz, Jerez de la Frontera, Triana, Alcalá de Guadaira, Utrera, Lebrija a Córdoba. Z jejich tvůrců a prvních interpretů vynikali především La Andonda, Ramón El Oltero, Joaquín el de la Paula, Merced la Serneta, Enrique el Mellizo, Paquirri el Guanté, Frijones nebo Joaniquí...aj.
Los buenos aficionados, ať už to jsou teoretici, kritici, jiní experti nebo jen laici, si cante por Soleá a por Seguiriya velice považují, a zpěváky, kteří tyto cantes mistrovsky ovládají, vysoce cení, uznávají a respektují.

Někde se můžete dokonce i dočíst, že byla nejlepší představitelkou cante por Soleá všech dob. Což se na jednu stranu dnes nedá posuzovat, když neexistují nahrávky úplně všech umělců. Na druhou stranu je však velice pravděpodobné i logické, že mohla být její královnou v celé historii, jelikož úroveň techniky flamenkového zpěvu se značně zvýšila právě až ve dvacátém století.

Muestras/Ukázky:
Fernanda de Utrera - Soleá
Fernanda de Utrera - Soleá
Perrate de Utrera - Soleá
Fernanda de Utrera - Soleá
Perrate de Utrera - Soleá
Perrate de Utrera - Soleá de Alcalá
Perrate de Utrera - Soleares de Utrera
A zdá se, že žezlo po Fernandě de Utrera převzala jerezská zpěvačka La Macanita...
La Macanita - Soleá
Ze zpěváků v současné době jsou mistry Soleá např. Tomás de Perrate, José Mercé, Pansequito, El Torta...aj.
Tomás de Perrate - Soleá
Pansequito - Soleá
José Mercé - Soleá
El Torta - Soleá
Hvězdami zpěvu mladé generace a výtečnými interprety tohoto stylu se stávají například David Palomar, Encarnita Anillo, Jesús Méndez, Antonio Reyes...aj.
David Palomar - Soleá
(na fotkách Fernanda de Utrera a Perrate de Utrera)
Žádné komentáře:
Okomentovat